علی شاکری: دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر والیبال باشگاه‌های ایران (جام تلاش) پس از طی شدن استراحت دوهفته‌ای بین دونیم فصل از امروز در شهرهای مختلف کشورمان آغاز می‌شود.

ورزش - والیبال

 در نیم فصل اول به جز پیکان که به سختی و با گام‌هایی لرزان در رقابت با ابومسلم خراسان صدرنشین گروه ب شد، سایر مدعیان از داماش گرفته تا کاله‌مازندران، سایپا و ارومیه در رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده‌شان به دلایل مختلف ناکام بودند. در فضای نوظهور حاکم بر دور رفت لیگ برتر والیبال ایران که تیم‌های بی‌ادعا و متوسطی چون باریج‌اسانس کاشان، ابومسلم خراسان و هیأت کرمان با اتکا به کارگروهی و تمرینات منظم در سایه خودباوری خوش درخشیده‌اند و مهر باطل بر ذهنیت همیشگی برتری در سایه امکانات و جذب بازیکنان بزرگ به‌عنوان تنها گزینه موفقیت زده‌اند، بدون هیچ تردیدی در بازی‌های برگشت، نیم فصلی متفاوت و پرشورتر از نیم فصل اول در انتظار تیم‌های شرکت‌کننده در راه صعود به مراحل حذفی خواهد بود.دراین خصوص نگاهی داریم به شروع بازی‌های هفته اول از دور برگشت که می‌خوانید.

همانند اکثر هفته‌های دوررفت، شروع و پایان بازی‌های امروز در تهران خواهد بود، چرا که تهران سال‌هاست بیشترین نماینده را در لیگ برتر والیبال ایران دارد و طبیعی است که در برخی از هفته‌ها به همین دلیل شاهد ترافیک بازی‌ها در خانه والیبال تهران باشیم. اگرچه با توجه به انتقال سایپا به کرج به‌نظر می‌رسید که بار ترافیکی مسابقات در تهران کمتر از دوره‌های گذشته باشد اما در اقدامی عجیب و سؤال‌برانگیز در دور رفت با موافقت سازمان لیگ، داماش گیلان با تیم‌های تهرانی در میزبانی سهیم شد و به جای رشت یا دیگر شهرهای این استان، بازی‌های خانگی‌‌اش را در پایتخت انجام داد! البته از بازی‌های دور برگشت قرار شده داماش دوباره در رشت و در سالن کارگران این شهر به میدان برود.

در حقیقت امروز داماش درحالی میهمان تیم بحران زده دانشگاه آزاد است که بازی رفت خود با این تیم را هم در تهران انجام داده است. دانشگاه آزاد که امروز میزبان تیم پرمهره داماش است پس از آنکه در دور رفت با 6 باخت و یک برد در انتهای جدول گروه یک ایستاد، تنها تیمی بود که قبل از بازی‌های برگشت اقدام به کنار گذاشتن سرمربی خود کرد و رضا ابراهیمی را جانشین حمید موحدی ساخت. این تیم به جز این تغییر سعید رضایی بازیکن اسبق تیم ملی را نیز پس از سال‌ها دوری از میدان به جمع بازیکنان خود اضافه کرد تا شاید بتواند از بحران سقوط رهایی یابد.

داماش که نیم فصل اول را بد شروع کرد و خوب به پایان برد، با وجود رهایی موقتی از بحران از ناحیه بازیکن قدرتی دریافت‌کننده به‌رغم در اختیارداشتن بیشترین ملی‌پوش همچنان آسیب‌پذیر نشان می‌دهد و این درحالی است که با جذب امیر حسینی‌پویا‌ (لیبروی تیم جوانان ایران) تا حدودی مشکلاتش در این اواخر نسبت به اوایل فصل کمترشده است. با این وجود داماشی‌ها که در فصل گذشته و این فصل با وجود بیشترین سرمایه‌گذاری و هزینه نسبت به دیگر مدعیان قهرمانی از دستیابی به‌عنوانی چشمگیر آن هم با سرمربی تیم ملی بازمانده‌اند، همه امیدشان در ادامه بازی‌ها به خدمت گرفتن یک بازیکن خارجی ششدانگ در این پست است که بتوانند به رؤیای بزرگشان که همانا قهرمانی است جامه عمل بپوشانند. داماش در پایان دوررفت پس از نماینده کاشان و سایپا در جای سوم ایستاد.

پیکان در بندرعباس

پیکان تیم مدافع عنوان قهرمانی که در نیم فصل شهد مقام سومی‌‌اش در باشگاه‌های جهان با 2شکست پیاپی در ارومیه و ماهشهر حسابی تلخ شد پس از تحمل ناملایمات بسیار در هفته‌های پایانی مرحله رفت در جلد واقعی خود فرو رفت و با چند برد حساس صدر جدول را از حریفان پس گرفت. پیکان، امروز به دیدار تیمی می‌رود که سابقه پیروزی مقابل تیم‌هایی چون ارومیه و پتروشیمی را دارد؛ همان تیم‌هایی که ناکامی پیکان را در دوررفت رقم زدند. بزرگ‌ترین مشکل تیم مدافع عنوان قهرمانی نداشتن جایگزینان مناسب برای بازیکنان اصلی در روی نیمکت ذخیره‌هاست. آیبانی بازیکن جدید خارجی پیکان است که پس ازچند روز تمرین کردن با این تیم امروز مشخص می‌شود که آیا مورد تأیید پیمان اکبری قرارگرفته است یا خیر.

حساس‌ترین جدال هفته درآمل

برخورد کاله مازندران تیم سوم فصل پیش و ارومیه بدون تردید حساس‌ترین بازی هفته اول از دور برگشت است. کاله که با عطایی مربی تیم ملی و3 ملی‌پوش‌اش- نظری افشار، عندلیب و عادل غلامی- بازی رفت را در عین غافلگیری در ارومیه باخت برای عقب نماندن از کورس مدعیان فقط درصورت برد از بحران خارج خواهد شد. این تیم در بین دونیم فصل یک بازیکن بلغاری به‌نام پتکوف را هم به خدمت گرفته است و این درحالی است که حریف نیز 2بازیکن برزیلی به اسامی رناتو داسیلوا وگابریل کالوس را در ترکیب خود در کنار ملی‌پوشانی چون علیزاده، محمدی‌نژاد و رضایی و پزشکی دارد. ارومیه وکاله در نیم فصل به‌ترتیب در مکان‌های سوم و چهارم گروه دوم قرارگرفتند.

گنبد به‌دنبال جبران مافات

گنبدی‌ها که بدترین شروع را در سال‌های اخیر در لیگ برتر داشته‌اند، تنها برد دور رفت خود را درست در هفته پایانی نیم‌فصل در بندرعباس به‌دست آوردند. بعد از این برد بود که پروژه برکناری خلیل آزمون (مربی بومی گنبدی‌ها) متوقف شد و حالا آنها امیدوارند که با هماهنگی نایدینوف( بازی‌ساز اسبق تیم ملی بلغارستان) با فرهاد قائمی و مجتبی غیاثی از بازی با ابومسلم دوباره به همان تیم خطرناک و معروف همیشگی تبدیل شوند. ابومسلم تمام امیدش به جز ملاکوف وکولف بلغاری به بازیکنان گنبدی این تیم- چابکیان، چوگان و عادلی- است که به‌دلیل آشنایی با فضای بازی دشوار در این شهر بتوانند با دست پر راهی مشهد شوند.

پرسپولیس در جنوب

پرسپولیس در جنوب و در بندرماهشهر جدالی دشوار با پتروشیمی پیش‌رو دارد. پتروشیمی در بازی رفت در دیداری جنجالی در تهران از شکست، پیروزی ساخت و این بار پرسپولیس با اندیشه گرفتن انتقام راهی شهرک بعثت شده تا ثابت کند باخت قبلی‌‌اش اتفاقی بوده است. رویارویی سانجای (بازیکن ملی پوش هندی پرسپولیس) با فورتادوی برزیلی (بهترین بازیکن خارجی لیگ در نیم فصل اول) از نکات جذاب این بازی است.

نبرد نزدیک در کاشان

دیدار سایپا و باریج اسانس - پدیده نیم فصل لیگ- هم در کاشان در نوع خود جذاب و نبردی نزدیک و دیدنی پیش‌بینی می‌شود. اتفاقا خبرسازشدن باریج اسانس پس از برد دور رفت این تیم در کرج برابر سایپا آغاز و با بردن داماش در دور رفت کامل شد. البته سایپای کنونی به گفته نفرزاده (سرمربی این فصل آن) تفاوت‌های اساسی با آن تیمی دارد که در هفته اول به‌دلیل ناهماهنگی ملی پوشانش 50درصد تیم فعلی هم نبوده است. این بازی اثبات‌کننده بسیاری از واقعیت‌ها در مورد قدرت کنونی 2تیم در نیم فصل دوم خواهد بود.

امید به صعود

ارتعاشات صنعتی ایران در دومین بازی تهران با هیأت کرمان روبه‌رو می‌شود. نماینده کرمان با توجه به درخشش در بازی‌های رفت با پیروزی احتمالی در این دیدار یک گام دیگر به صعود امیدوارتر خواهد شد. بزرگ‌ترین مشکل این تیم پس از رفتن رضا صفایی به تیم سایپا نداشتن یک بازیکن قطر پاسور مطمئن است که درصورت جذب زادون (بازیکن سابق تیم ملی) خیال شهنازی از بابت صعود راحت خواهدشد.

آخرین بازی هفته

در آخرین بازی هفته در خانه والیبال، بانک کشاورزی میزبان نماینده یزد است. تیره‌روزی‌های شگفتی‌ساز فصل پیش، امسال با شکست در یزد آغاز شد و پس از آن شاگردان آرمات هرگز روی خوش به‌خود ندیدند و نتوانستند آن تیم هراس‌انگیز فصل قبل برای حریفانشان باشند. این تیم تهرانی تنها در یک صورت می‌تواند همانند فصل پیش به جمع تیم‌های برتر راه یابد که حداقل در نیم فصل دوم 5پیروزی به تعداد شکست‌های دور رفت‌‌اش کسب کند. پیشگامان کویر یزد هم برای صعود شرایطی کم‌وبیش مثل بانک کشاورزی دارد. کار بزرگ این تیم در مرحله رفت، شکست‌دادن داماش در تهران بوده است و همچنین دیدار رفت 2تیم
بانک کشاورزی و پیشگامان در یزد 3 بر2 به‌سود میزبان به اتمام رسیده بود.

کد خبر 126896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز